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		<title>Air quality public policies and their implications for densely populated urban areas in Brazil</title>
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		<author>Xavier, José Carlos de Moura,</author>
		<author>Sousa Júnior, Wilson Cabral de,</author>
		<author>Martins, Maria Paulete Pereira,</author>
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		<journal>Sustentabilidade em Debate</journal>
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		<secondarymark>B2_INTERDISCIPLINAR B2_CIÊNCIAS_AMBIENTAIS B4_SOCIOLOGIA B4_GEOGRAFIA B4_ENGENHARIAS_III B4_EDUCAÇÃO B4_ECONOMIA B4_ARQUITETURA_E_URBANISMO C_CIÊNCIAS_AGRÁRIAS_I C_CIÊNCIA_POLÍTICA_E_RELAÇÕES_INTERNACIONAIS</secondarymark>
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		<keywords>Air Quality. Vehicle Emissions. Air Pollutant. Public Policy. Brazilian Cities, Qualidade do Ar. Emissões Veiculares. Poluente Atmosférico. Política Pública. Cidades Brasileiras.</keywords>
		<abstract>Due to the current growth of the Brazilian population income and energy consumption and an increase in the population density in urban areas, air quality in the crowded Brazilian cities is being questioned. In searching for a solution we analyzed both the Brazilian and Regional (São Paulo state) public policies of air quality that have been issued since 1981 by confronting them to the air quality official indexes. Following the growth of the national vehicle fleet, 48.8 million in 2012 from 9.3 million in 1980, the total carbon dioxide emissions tripled. At regional level, PM2.5 measurements have been carried out systematically since 1999 in the Metropolitan Region of São Paulo city, the largest Brazilian city, with 19.7 million inhabitants, and more than 7 million vehicles powered mainly by fossil fuels. Although the numbers are still above the state standard to be reached (10µg.m-3), there was a decrease on the annual average in 2008-2015 compared with 2001-2007. This was partially due to the limits established for new vehicles by federal programs. The analysis indicated that the reduction of air pollutants emission will be more easily achieved based on strategies that combine policies supported by current laws, government and private sector agreements and the community engagement. RESUMO: Em um cenário de crescimento da renda da população brasileira, de aumento no consumo de energia e de adensamento das áreas urbanas, questiona-se sobre a qualidade do ar nas maiores cidades brasileiras. Na busca por resposta, este trabalho analisou as políticas públicas nacionais e regional (estado de São Paulo) afetas à qualidade do ar implantadas a partir de 1981 e as contrapôs aos indicadores oficiais dessa qualidade. As emissões totais de dióxido de carbono triplicaram entre 1980 e 2012, seguindo o crescimento da frota veicular nacional que passou de 9,3 milhões para 48,8 milhões, respectivamente. No âmbito regional, MP2.5 é monitorado sistematicamente desde 1999 na Região Metropolitana de São Paulo (a maior cidade brasileira), com 19,7 milhões de habitantes e mais de 7 milhões de veículos predominantemente movidos a combustíveis de origem fóssil. Observou-se diminuição da média anual do período 2008-2015 em relação ao período 2001-2007, embora essa média ainda esteja acima do padrão estadual a ser alcançado (10µg.m-3). Essa diminuição se deve em parte aos limites de emissão estabelecidos para veículos novos pelos programas federais. A análise indicou que estratégias que envolvem a aplicação de normativas legais, notadamente aquelas apoiadas pelas políticas já existentes, por acordos que envolvam governo e iniciativa privada e pela participação da sociedade têm chance maior de levar à redução da emissão de poluentes atmosféricos.</abstract>
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